דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרגול שיטת פאולה עם ילדים 

מאת    [ 26/12/2010 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 2954 פעמים ]

שיטת פאולה מתאימה לתרגול עם ילדים לצורך פתרון בעיות בין גיל שלוש לעשר. התופעות שבהן כדאי להיעזר הן: אסטמה והפרעות נשימה כרוניות, עיכוב בשליטה בסוגרים או בשחרורם, מגבלות תנועה וכאב. תרגול שיטת פאולה מאפשר שינויים גופניים שחלקם מתרחשים דרך מודעות ולימוד אמצעי הפעלה מגוונים בשעת הצורך וחלקם דרך שיפור הרגישות ותשומת הלב לגוף וליכולת לשלוט בו. התרגול מיועד לפתח בילד יכולות שליטה גופנית  וליצור הרגשת "מרכז", לסייע בגילוי עצמת הגוף או לשנות את היכולת לריכוז גופני. בשלב הילדות מעורבות ההורה בשיעורים שמקבל הילד בשיטת פאולה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. נוכחותו בשיעורים חשובה בעיקר כדי שיוכל לתמוך בתרגול עצמאי וקבוע של הילד ויכיר את התרגילים כפי שהוצעו במפגש עם המורה.

הטיפול באסטמה בעזרת שיטת פאולה מיועד להגדיל את מרווחי הזמן שבין ההתקפים. תרגילי נשימה המערבים את הפעלת הסוגר האחורי בזמן שאיפה ואת הקדמי בזמן נשיפה מעודדים נשימה מלאה יותר המתחזקת בעזרת שרירי רצפת האגן, הרחבת בית החזה על ידי תנועת הידיים והגב או שינוי היציבה. ככל שהילד נמצא פרקי זמן ניכרים במצבי נשימה תקינים כך עולה יכולתו להתמודד עם גורמים המעוררים את ההתקפים כמו אלרגנים שונים או מצבי חרדה.

דגמי העבודה עם ילדים והצעות ליישום:

Ë           פעילות המשלבת משחק: משחקים מתוכננים הגורמים להפעלה עקיפה של מערכת הנשימה בשילוב עם הסוגרים כמו ניפוח בלונים והפרחת בועות סבון כאשר המבוגר במגעו בירכיים או בכפות הרגליים יכול להשפיע על כיווץ הסוגרים בזמן הנשיפה ועקב כך על צורת הנשימה. השילוב בין כיווץ הסוגרים לנשימה משנה את הלחץ התוך בטני. חלק מהמשחקים נוצרים ביזמת הילד אם הוא מעוניין לפתח יחד עם המורה אמצעים חדשים לשינוי צורת הנשימה. בתהליך כזה המטרה המרכזית היא שינוי הרגלי הגוף כדי שייוצר חיבור בין הנשימה לכיווץ הסוגרים. לפעילויות אלו יש יתרונות הן לסובלים מאסטמה והן למאחרים לשלוט בסוגרים.

Ë           תרגול מונוטוני של תרגילים שהוזכרו קודם לכן בהקשרים הנוגעים למבוגרים כגון: כיווצי עיניים, פה ורצפת האגן נעשים עם ילדים תוך כדי הקשבה לסיפור וצרוף התרגיל למילה קבועה החוזרת בסיפור שהמבוגר קורא לו. מוטב לבחור תרגילים פשוטים כמו כיווץ חוזר של העיניים, כיווצי פה בתנועה המזכירה נשיקה, החזקת עפרון בין השפה העליונה של הפה לבין האף, אגרוף ומתיחה של כפות הידיים. בכל אלו כאשר הורה המתרגל בעצמו יכול להיות המדריך של ילדו. פיתוח היכולות האישיות של ההורה לתרגל בעצמו מסייעות לתרגול של ילדו.

Ë     מגע ברוח שיטת פאולה דרוש לרוב עם ילדים בגיל שנתיים עד חמש. ניתן להוסיפן לתרגול עצמאי של הילד בגיל חמש ומעלה כדי לחדד תחושות שחסרות לו או לעודד קרבה רגשית בין הורה לילדו. דוגמאות לעיסוי המכוון להפעיל בעקיפין את הסוגרים ללא מגע בסוגרים: עיסוי העקבים ושפשוף הצדדים החיצוניים של כפות הרגליים יכול לשחרר עצירויות כרוניות. הצמדה והרחקה של בהונות הרגליים בשכיבה מעודד את התחושה הכללית של מיקום הסוגרים ואת מידת התכווצותם והרפייתם.

Ë     תנועה חופשית שמזמנת שחרור כללי והפעלה ספונטנית של השרירים הטבעתיים. התנועה החופשית ברוח שיטת פאולה דרושה במיוחד לילדים עם קשיי התפתחות מוטוריים ומעשירה את העבודה בתחומי השליטה בסוגרים ובאסטמה. סגנון זה מתאים בדרך כלל למטפל/ת בלבד. חשיבותו של סגנון זה ביכולתו לעודד קשר בין התנועה הכללית בגוף לבין המודעות לסוגרים וכן בפיתוח יכולת ההקשבה לרצונו של הגוף.

ניתן לשלב בין הדגמים על פי שלבי המפגש ובהתאמה להתפתחות הקשר בין הילד ההורה והמטפל. היכולת של ילדים להתמיד בביצוע של התרגילים עולה עם הגיל. כאמור מגע בהשראת שיטת פאולה לצורך טיפול בסוגרים לעולם אינו מערב מגע ישיר בסוגרים או בפתחים למיניהם (עיניים, פה  וכו). ההמשכיות הנוצרת בתרגול היום יומי בונה את יכולת הגוף לשינוי.

 

 

 

 

סמדר נבו-מורה מוסמכת לשיטת פאולה מנוסה בעבודה עם נשים, ילדים ומבוגרים בנושאים: רצפת האגן, סוגרים, שליטה ואי שליטה, כאב, בעיות אורטופדיות ועוד.


מנהלת בלוג שכתובתו


http://paulamethod.blogspot.com/


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב